Als je alles van te voren weet - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Tjally Otter - WaarBenJij.nu Als je alles van te voren weet - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Tjally Otter - WaarBenJij.nu

Als je alles van te voren weet

Door: Tjally

Blijf op de hoogte en volg Tjally

24 Juli 2014 | Thailand, Krabi

Mijn moeder reageert vaak op onze reisverslagen met: het is maar goed dat ik dat niet van te voren wist. Nou dat geldt niet alleen voor haar, maar eigenlijk ook voor onszelf.

Ko Tao was geweldig. We hadden ons terras aan het strand en als de kids 's avonds op bed lagen dan zaten wij met een flesje rum op het strand. De tweede dag op Ko Tao gingen we een scooter huren, de lichtste op mijn verzoek. Want anders zijn het motoren en met een kind voor of achterop moet het wel een beetje veilig. Ik weet dat ze hier links rijden, maar wat ik niet wist dat het wegenonderhoud hier aanzienlijk minder is dan in Nederland. Dit betekent veel gaten in de weg en hele stukken oververhard en dat op slingerende en stijle wegen. Het eerste stuk, naar een mooi uitzichtpunt, ging goed. Daarna gingen we de bergen in naar een mooie baai. Eenmaal aangekomen begon het te regenen (en niet zo'n beetje ook), maar het was tijd om te lunchen. Ik zag al een beetje op tegen de terugweg en de stukken waren zo stijl dat ik met de lichte scooter (die ook niet helemaal goed was) halverwege stil kwam te staan. Gelukkig kwam Jeroen ons redden, maar als ik dit van te voren had geweten... Na 24 uur hebben we de scooter ingeleverd. We hebben veel van het eiland gezien, maar ik was blij dat we ongedeerd waren gebleven. En Femke dat ze met haar vriendje kon spelen. We zijn drie nachten op Ko Tao gebleven en daarna doorgereisd naar Ko Phangan.

De overtocht verliep goed maar de boot ging behoorlijk heen en weer. Femke viel bij Jeroen op schoot in slaap en Melle bij mij. Hierdoor ging de overtocht voorspoedig. Eenmaal op Ko Phangan aangekomen hadden we een beetje heimwee van Ko Tao. We zaten daar op zo'n mooie plek en daar kon ons hutje aan het strand op Ko Phangan niet aan tippen. De volgende ochtend zijn we doorgereisd naar Bottle Beach, een plek op het eiland waar je eigenlijk alleen met de boot kan komen. Dit was weer een paradijsje. Op verzoek van Femke verbleven we in een resort met een zwembad in een schitterende bungalow. Op het strand waren vier restaurantjes en de kinderen hadden weer vriendjes en vriendinnetjes. We wisselden het zwembad af met het strand en de heimwee naar Ko Tao was verdwenen. We zijn hier drie nachten gebleven. Het verblijf was erg relaxt, maar ook wel dubbel. Toen we bij het zwembad lagen kwam zo'n beetje het hele personeel aanrend en ze droegen al schreeuwend een vrouw. Ze hebben haar geprobeerd te reanimeren, maar later bleek dat ze was overleden. Dit maakte wel indruk omdat we dit hadden gezien. Vervolgens was er bijna geen personeel meer. Wij dachten dat dit kwam doordat de vrouw was overleden, maar naar aanleiding van het ongeval kwam de politie controleren en er schijnen veel mensen illegaal aan het werk te zijn en die waren op de vlucht geslagen. Het verliep daardoor zeer chaotisch. Vervolgens kregen we te horen van het verschrikkelijke vliegtuigongeluk. Dit had ook behoorlijke impact op de aanwezige Nederlanders.

Na Bottle Beach hebben we nog twee nachten elders op het eiland doorgebracht en hebben we wederom een scooter gehuurd. De kosten bedroegen omgerekend slechts 2,5 euro per scooter per 24 uur en we hebben schitterende stranden en een waterval gezien. Melle verbaasde ons door zelfs op de scooter in slaap te vallen. Femke hebben we wakker weten te houden, bang dat ze niet in staat was om achterop te blijven zitten. Vervolgens zijn we naar Kao Sok afgereisd en nationaal park in de jungle. Dit leek de kinderen ook wel leuk, helemaal omdat ze dan eindelijk op een olifanten mochten zitten. We hadden een geweldig boomhuis in de jungle. We zijn met een grote band door de rivier gegaan en het slapen in het boomhuis was een avontuur. Totdat de kinderen moesten gaan slapen... Onder een klamboe en met de geluiden van de jungle was dit toch wel heel erg spannend. 's Nachts bleek er een gigantische spin in de badkamer te zitten. Jeroen droomde van vliegtuigongelukken en ik van spinnen. Dat de spin de volgende dag was verdwenen vond ik toch ook wel zorgwekkend, had die zich toch niet ergens in mijn toilettas verstopt? Femke zag in ieder geval niets meer en daar vertrouw ik dan maar op.

Eindelijk de olifantentocht. De kinderen hadden zich hier erg op verheugd. Wat ik niet wist is dat dit door de jungle over stijle stukken omhoog en omlaag ging. Hier had ik niet op gerekend. De kinderen hebben genoten, maar ik vond het echt doodeng. Het idee om te lopen op slippers door de diepe plassen en de modder was al even onaantrekkelijk. Op een gegeven ogenblik moesten we door smalle rotsen omhoog en heb ik met tranen in mijn ogen gesmeekt of ik er vanaf mocht. Dit kon niet. Als ik dit van te voren had geweten dan had ik het echt nooit gedaan. Ik vond het sneu voor de olifant, maar ook voor mezelf. Maar eind goed al goed en de kinderen vonden het prachtig. 's Middags zijn we teruggegaan om de olifanten te wassen. Dit was minstens zo leuk, maar de kinderen vonden het voeren toch wel het hoogtepunt.

We zijn nu op onze laatste bestemming aangekomen voordat we zaterdag naar Bangkok en zondag naar huis vliegen. We zitten nu in een schitterende Thaise villa in de buurt van Krabi. Ons huis is erg mooi en we hebben het zwembad voor onszelf. Wederom hebben we scooters gehuurd, maar na Ko Tao is geen weg onbegaanbaar voor ons. We hebben echt een topvakantie en als we alles van te voren hadden geweten, dan hadden we het waarschijnlijk precies zo gedaan. We zijn erg relaxt en het reizen met de kids gaat uitstekend.

Tot snel!

Liefs van ons

  • 24 Juli 2014 - 21:06

    Joke:

    Hoi lieverds, nou idd maar goed dat we miet alles van te voren weten, maar het is wel fantastisch om te lezen wat jullie allemaal doen hoor. Geniet deze laatste dagen nog maar en we zien jullie maandag weer. Dikke tut fan heit en mem

  • 26 Juli 2014 - 16:24

    Olga:

    Mooi dat t zo goed gaat en jullie heerlijk genieten! Goede terugreis en tot snel! X van ons

  • 01 Augustus 2022 - 17:43

    Femke:

    Hoi ik ben femke uit het verhaal en niemand leest dit en ik wist niet dat m’n moeder een website had en dat vertelde ze me gister pas doei doei kusjes van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjally

De titel klopt natuurlijk niet meer, want inmiddels reis ik niet meer alleen maar met het hele gezin. Dit jaar gaan we backpacken in Thailand.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2024
Totaal aantal bezoekers 46877

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Backpacken in Thailand

27 April 2012 - 18 Mei 2012

West Amerika

04 Oktober 2003 - 01 Maart 2008

Wereldreis

Landen bezocht: