Einde in Zicht - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Tjally Otter - WaarBenJij.nu Einde in Zicht - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Tjally Otter - WaarBenJij.nu

Einde in Zicht

Door: Jeroen en Tjally

Blijf op de hoogte en volg Tjally

01 Maart 2007 | Nepal, Kathmandu

Hallo Iedereen,

In Sauraha (Chitwan) zijn we op de motor gestapt richting de toren in de Jungle. Door dat we wat vertraging hadden opgelopen waren we niet zo vroeg ter plaatse. Het was er heel stil en je hoorde alleen jungle geluiden. Snel onze rugzakken gedumpt in de toren en zijn we met 2 gidsen de jungle ingetrokken. We moesten heel erg stil zijn en goed opletten en als er een gevaarlijke situatie (olifant, neushoorn, tijger o.i.d.) zou ontstaan moesten we ons schuilhouden achter een boom en muisstil zijn. Helaas of gelukkig hebben we alleen herten en mooie vogels gezien.

De volgende dag zijn we richting Pokhara vertrokken. Daar is Jeroen weer ziek op bed gegaan. Gelukkig ging het de volgende dag alweer wat beter en hebben we een tweedaagse trekking gedaan. Dit zou een makje worden en vlak maar we moesten aan een stuk door klimmen door kleine dorpjes, smalle paadjes en prachtig uitzicht. We kwamen 's middags aan bij een huisje bovenop de heuvel (1.600 meter) waar we door een heel aardige familie werden ontvangen. Daar hebben we ook gegeten en geslapen (matrassen kennen ze niet). Het was superleuk om bij lokale bevolking te verblijven en te zien hoe ze leven. De volgende ochtend zonsopgang bekeken met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. Na het ontbijt zijn we met minimaal zoveel moeite afgedaald naar het meer. Net toen we in de bus stapten om terug te gaan naar Pokhara begon het te plenzen en te onweren. De hele middag is het niet meer opgeklaard. Nadat we een paraplu hebben gekocht konden we de lol er wel van inzien en wat doe je met regen: shoppen, internetten en lekker relaxen. We hebben aardig wat tijd doorgebracht bij de openhaard met een boek. Heerlijke middag gehad ondanks het weer.

Vervolgens zijn we richting Kathmandu vertrokken. Ditmaal met een luxe bus in plaats van een bus die iedere vijf minuten stopt. Ondanks dat het 'maar' 170 km was hebben we er toch nog meer dan 7 uren over gedaan. Weer door de bergen en 's middags kwamen we aan in Kathmandu. Voor de laatste paar nachten hebben we een goed hotel uitgezocht, een superdeluxe kamer. 's Middags nog wat geshopt in Thamel (het backpackerswalhalla).

Gister hebben we fietsen gehuurd en zijn we eerst naar Durbar Square gefietst. Ongelofelijk hier, druk verkeer, veel straatjes die openliggen. Maar het fietsen door de drukke stad ging ons steeds beter af. We hebben een gids genomen en die heeft ons rondgeleid. Op Durbar Square staan heel veel tempels bij elkaar en het Royal Palace. Hij vertelde onder andere de achtergrond van de Kama Sutra tempel. De erotische afbeeldingen moesten de bevolkingsgroei stimuleren. Dit is gelukt en nu zou de tempel eigenlijk weer afgebroken moeten worden... Ook hebben we de levende god gezien (Kumari). Dit is een meisje dat aan heel veel criteria moet voldoen en wat voor de mensen hier een god is. Ze komt slechts een paar dagen per jaar gedurende festivals buiten haar verblijfplaats. Daarna zijn we doorgefietst naar de Monkey tempel. Onderweg zijn we nog gestopt bij een hele lange gebedsmuur. Hier zitten allemaal gebedsrollen die de mensen ronddraaien. Vanaf de Monkey tempel hadden we een supermooi uitzicht over de Kathmandu vallei en er waren natuurlijk allemaal apen. 's Avonds zijn we in een Ierse pub beland en daar was het happy hour. Na zo'n beetje alle cocktails geprobeerd te hebben kwamen we er erg happy vandaan. Vervolgens zijn we nog even gaan shoppen en dat was erg grappig en we zijn heel goedkoop geslaagd.

Vandaag wilden we graag een paar plaatsen in de vallei bezoeken, maar er was wederom een grote staking. De afgelopen dagen zijn er meer stakingen geweest, maar hier hebben we niets van gemerkt. We zijn met een fietsriksja naar een hele grote Budha stupa geweest en dit was heel indrukwekkend. De tocht er naartoe ook, want er was geen verkeer op de weg maar wel demonstraties, wegblokkeringen en veel mensen op de weg. Het is niet tegen toeristen dus we konden overal wel langs, maar de sfeer was grimmig en soms zelfs aggressief. Het was best spannend om hier doorheen te komen en als we het geweten hadden waren we niet de weg opgegaan. Misschien dat we morgen nog een plaats gaan bezoeken die voor vandaag op de planning stond voordat we naar het vliegveld gaan.

Op het moment dat we dit schrijven hebben we nog een kleine 20 uur te gaan in Nepal en dan vliegen we van Kathmandu naar Delhi en vandaar naar Schiphol via Milaan.
Leuk om te lezen dat er zoveel mensen reacties plaatsen en het volgen hoe onze reis verloopt. Tot gauw allemaal!

Liefs,
Jeroen en Tjally

• 01 Maart 2007 - 07:25

Mem:

Een hele goeie reis terug toegewenst en morgen weer veilig terug in Holland.
    Oant moarn, toch? xxx

• 02 Maart 2007 - 09:51

Marloes:

prachtig wat jullie daar allemaal meemaken! Veilige vlucht terug en tot gauw!

Dikke kus van Marloes, Nicky en Kaylin

• 02 Maart 2007 - 10:49

Linda:

Lieve Tjally en Jeroen,

Als jullie dit lezen zijn jullie waarschijnlijk alweer thuis, maar wou even zeggen dat jullie verhalen en foto's geweldig waren, wat een superreis! Echt heel leuk om te lezen.
    Tot gauw,

Liefs, Linda