In de Jungle - Reisverslag uit Ciudad Guayana, Venezuela van Tjally Otter - WaarBenJij.nu In de Jungle - Reisverslag uit Ciudad Guayana, Venezuela van Tjally Otter - WaarBenJij.nu

In de Jungle

Door: Jeroen en Tjally

Blijf op de hoogte en volg Tjally

18 Februari 2008 | Venezuela, Ciudad Guayana

Op Isla Margarita schijnt 360 dagen per jaar de zon, 5 dagen dus niet en die troffen wij net. Tijd om echt te gaan reizen. De laatste paar dagen op Isla hebben we niet zoveel meer gedaan o.a. vanwege het weer, maar nog wel een bioscoopje gepikt, gegeten met Rinske en Ytzen en een mooie dag doorgebracht op Playa Caribe. Rinske en Ytzen kwamen we heel toevallig de eerste dag tegen op het strand toen we net onderweg waren om hun telefoonnummer op te zoeken. Erg gezellig om elkaar daar te ontmoeten. We hebben nog 2 nachten geslapen in Hotel Patrick in Juan Griego. Daarna zijn we vertokken richting de boot naar Puerto la Cruz. Het was een hele grote en vrij luxe boot en het niet duur. Aangekomen en een taxi richting het bus terminal genomen. Daar helaas directe aansluiting naar CD Bolivar gemist. Alles vertrekt standaard een a twee uren later dan gepland behalve de bus die je net wilt pakken... Na 2,5 uur wachten eindelijk vertrokken met een uur vertraging en we waren Puerto la Cruz nog niet uit en we stonden alweer stil. De versnellingsbak kraakte bij iedere versnelling en schakelen was een drama echt niet gezond. Het was ijskoud in de bus en we kwamen veel later dan gepland aan. En dat terwijl we met elkaar hadden afgesproken niet s nachts te reizen en de eerste de beste keer kwamen we na middernacht aan. Vijf minuten voor het eindstation moest er nog getankt worden. 1200 liter in 45 minuten, grrr. De kosten van brandstof zijn ongelovelijk laag en worden onder productieprijs verkocht. Een Land Cruiser tank je vol voor nog geen euro! Brandstof is goedkoper dan water, onvoorstelbaar! In Ciudad Bolivar stonden gelukkig taxi s klaar om ons naar een prima hotel te brengen. Na een warme douche heerlijk geslapen.

De volgende dag hebben we een tour geregeld naar de Delta Orinoco en we konden meteen de volgende dag met een groep mee. Dit betekende wel meteen weer verhuizen naar een andere plek een paar uren verderop. Ditmaal een taxi gevonden. Die vond Ciudad Guayana, maar de posada was onvindbaar. Na tien keer vragen, heeft een rijke Italiaan voor ons uitgereden en ons naar de bestemming gebracht. De posada was verschrikkelijk, alleen maar Duitsers en bijna allemaal dronken. We dachten waar zijn we nu beland. Ergens in een wijk in een megagrote stad, geen restaurants oid in de buurt.

Zaterdag vroeg opgestaan en na een bezoek aan de bakkerij voor een heerlijk ontbijtje en na een paar uren rijden kwamen we bij het vertrekpunt van de boot. In een mooie, snelle en comfortabele boot een paar uren gevaren naar de lodge waar we sliepen. Onderweg zagen we veel hutjes op palen waar de Indianen in wonen. We hadden een prachtig huisje met uitzicht over de rivier en de zee. In het huisje zaten geen ramen maar gaas tegen de insecten. De wind blies er heerlijk doorheen en je hoorde alle geluiden van buitenaf. Helemaal leuk dus en vooral s avonds toen alles verlicht werd door olielampen en fakkels. Zondagochtend zijn we begonnen met een boottocht over de zijtakken van de rivier. We zijn in de jungle in een kamp gestopt voor een kanotochtje, een lunch en een wandeling door de jungle. Dit was erg gaaf en vooral interessant om te zien dat de Indianen van een boom voedsel, bouwmateriaal, iets om mee te schrijven en nog veel meer kunnen maken. Gelukkig en volgens Jeroen jammer dat we geen Anaconda zijn tegengekomen. Daar waar we liepen leefden slangen die, als je gebeten wordt, nog drie uren hebt te gaan. s Middags hebben we een Indianendorp bezocht. Het is onvoorstelbaar om te zien hoe de mensen daar leven aan de rivier. De hutten zijn open, ze slapen in hangmatten en hebben verder eigenlijk helemaal niets. Op de terugweg hebben we gevist naar piranha s. In de keiharde regen hebben we in een kwartier drie piranha s gevangen. Verder hebben we veel prachtige vogels, een paar rivierdolfijnen, vlinders en andere insecten gezien.

Toen moesten we weer terug naar de posada met de dronken Duitsers die ineens allemaal erg mee bleken te vallen en was het gezellig. Zometeen gaan we terug naar Ciudad Bolivar om vervolgens de laatste week langs de kust te reizen.

Groeten,
Tjally en Jeroen

• 18 Februari 2008 - 17:01

Mem:

Nou, het is maar goed dat ik niet precies weet wat jullie doen, zo met die piranhas enzo, spannend hoor. Pas goed op jullie zelf en elkaar maar wel gaaf wat jullie nu allemaal weer beleven toch? we lezen graag jullie belevenissen, dus ga zo door, groetjes van heit en mem

• 19 Februari 2008 - 08:17

Harm:

Lieve Jeroen & Tjally, Goed om iets van jullie te horen. Ben blij dat het met Tjally en jou goed gaat en dat jullie genieten. Hoop dat jullie de laatste week ook nog genieten; ben wel een beetje jaloers op jullie als ik de foto's zie. Zorg dat jullie weer veilig in nederland komen. Hoor jullie wel als je weer in het land bent.

Groetjes, Paps en Stevi

• 19 Februari 2008 - 11:39

Gerritjuh:

Super hoor! Tot snel, en nog veel plezier de laatste week...
    Hulde

• 20 Februari 2008 - 09:27

Tiny P:

Leuk om te lezen dat jullie ook op Isla waren. Wij waren daar ook een paar jaar geleden.Mooi om te zien. Geniet nog even. En eh dat Hilton was een leuke mazzel toch? Zo snel na jullie huwelijk. Het hoorde er gewoon bij.
    geniet nog even en kom weer veilig thuis!
    Lieve groet Tiny

• 21 Februari 2008 - 11:38

Rinske:

Hey! Goh, wat ontzettend cool te lezen, jullie zijn precies op dezelfde plaats als mij geweest, in de Delta! Ik zit weer in 't koude Fryslan hoor..! Nou, geniet er nog maar even van! Groetjes Rinske, en ook van Ytzen natuurlijk.

• 21 Februari 2008 - 11:57

Linda:

Wow, wat een reis! Ik vond jullie feest helemaal geweldig en als ik lees wat jullie nu weer allemaal doen moet ik toch nog maar even kijken of ik dit jaar wel naar Azië zal gaan.. Ik wil daar ook heen!
    Veel plezier nog in de laatste week!
    Liefs van Linda

• 22 Februari 2008 - 20:38

Ykie The Witness:

Hey Ottertjes all over the world!

Leuk om jullie verhalen te lezen, we zijn oprecht jaloers hier.... geniet er nog maar even van en we horen de verhalen graag even een keertje!!!!

Dikke groet,

Linda en Yke

• 24 Februari 2008 - 15:34

Tante Francien,:

Op de verjaardag van jullie ouders hoorde ik vanmorgen, dat de reis weer vermeld staat. Dus bij thuiskomst direct even alles doornemen!!Wat een totaal andere cultuur, en omgeving. Nog een mooie droge tijd toegewenst, en een behouden thuiskomst. Groetjes,tante Francien.

• 24 Februari 2008 - 21:33

Omke Douwe/tante Jan:

Bêste Tjally en Jeroen,
    Hjoed,by jim heit en mem op 'e jierdei, hearden wy fan jim aventoeren op 'e mail. Thús gau efkes sjoen fansels.Prach-
    tich! De thúsreis is der hast al wer. Sû-
    nens en in moaie weromreis tawinske fan
    omke Douwe en tante Janny