DE Outback!!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tjally Otter - WaarBenJij.nu DE Outback!!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tjally Otter - WaarBenJij.nu

DE Outback!!!

Door: Tjally

Blijf op de hoogte en volg Tjally

27 Januari 2004 | Australië, Sydney

Sydney, 27 januari 2004

Hallo allemaal,

Vanaf Adeleide ben ik op een tiendaagse tour de Outback ingegaan. De dag dat ik weg zou gaan had ik het natuurlijk weer voor elkaar: verslapen. Zou nog lekker een douche enzo nemen omdat ik die de komende 10 dagen waarschijnlijk niet zou zien, maar helaas. Heb in een recordtijd van 5 minuten mijn tas gepakt en was precies om zeven uur bij de bus. We zijn in een 4WD met vijftien man in tien dagen van Adeleide naar Alice Springs gereden over de onverharde weg en hebben duizenden kilometers afgelegd. Ik heb de meest geweldige dagen van mijn reis gehad.

We hebben 9 nachten in een swag geslapen in de openlucht onder de sterren en werden 's ochtends wakker door de opgaande zon. Vervolgens zaten we voor uren in de auto, hadden iedere dag autopech en zetten vaak na zonsopgang ons kamp op en het diner dat we kookten op een open vuur aten we meestal rond middernacht. Vervolgens zaten we nog een tijdje bij het vuur met muziek. In de Outback is dus echt helemaal niets, ongelovelijk uitgestrekt en erg indrukwekkend. Onderweg zijn weinig mensen en dorpjes te bekennen. De dorpjes die er zijn, zijn echte spookstadjes. Vaak is er bijna geen mens te bekennen.

De eerste nacht hebben we geslapen naast hotel Silverton, waar de film Mad Max II is opgenomen met Mel Gibson, de auto staat er nog! De tweede dag hebben we een basis van de Flying Doctors bezocht, erg interessant. We hebben een sheep station bezocht met 16.000! schapen en slechts 1 schaap gezien en geschoren. De mensen die op de boerderij woonden gingen slechts één keer per maand boodschappen doen. De derde en de vierde nacht hebben we bij een Aboriginal Community gekampeerd. Hier hadden we voor het eerst weer een douche dus dat was erg lekker. De andere dagen hadden we gelukkig wel de kans gehad om te zwemmen. We zijn met de Aboriginals naar een painting site geweest en hebben een boemerang gemaakt. We zouden ook kangaroe gaan jagen maar dat is niet doorgegaan.

Verder zijn we nog naar Coober Pedy geweest, dit is de Opal Capital. We zijn in de Opal mijnen geweest en in de stad leven veel mensen onder de grond. Verder naar Lake Eyer, een erorm groot zoutmeer. De laatste drie dagen zijn we naar Uluru (de grote bekende rots), de Olgas en Kings Canyon geweest.

We zijn voor zonsopgang naar Uluru gereden, ons kamp was ongeveer een uur verderop omdat we niet in het National Park mochten overnachten. We hadden die nacht nog geen twee uurtjes geslapen en kwamen aan toen het nog donker was en we waren de eersten. We zijn in onze swags gaan liggen met een goed uitzicht op de rots totdat er bussen vol met toeristen kwamen die voor ons gingen staan. Wij waren allemaal ontzettend smerig en waren een grotere attractie dan de rots zelf: de mensen namen eerst foto's van ons en daarna pas van de rots. Tijdens het ontbijt kwamen we erachter dat we de eerste waren omdat we onze klok niet hadden verzet, we hadden een tijdzone gepasseerd en waren een uur te vroeg opgestaan. Na zonsopgang hebben we om de rots gewandeld. We waren met een gids maar dat was een beetje suf, de Nederlanders hadden besloten om de gids te verlaten en zelf verder te wandelen, de rest van de groep volgde ons 'goede' voorbeeld op. We konden niet de rots beklimmen omdat dit wordt gesloten bij 38 graden of meer en de verwachting voor die dag was 42 graden. 's Avonds zonsondergang gezien bij Uluru en besloten om de volgende dag weer vroeg op te staan om zonsopgang bij de Olgas te bekijken.

Dit keer waren we niet te vroeg opgestaan en kwamen net op tijd aan. Het was de moeite waard om weer vroeg op te staan omdat deze nog mooier was dan de dag ervoor. Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt door The Valley of the Winds en dit was echt onvoorstelbaar mooi en een van de mooiste wandelingen die ik ooit heb gedaan. 's Avonds hebben we weer bij een Aboriginal Community geslapen, maar de community bestond nog maar uit een persoon. We waren nog net op tijd om voor zonsondergang de rotsen op te klimmen waar water bleek te zijn. We hebben gezwommen daar en dat was echt schitterend. Vervolgens de zonsondergang vanaf de rotsen gezien. Na het eten hield de Aboriginal een verhaal en besloot ons het secred water te laten zien. Een heel stom idee, we zijn met hem (hij was dronken en stoned) de bush bush ingegaan en hadden veel te weinig zaklampen en ik had geen dichte schoenen aan. Moesten een stukje klimmen in het donker, te belachelijk voor woorden maar het was toch wel grappig. De laatste dag van de tour zijn we naar Kings Canyon gegaan en hebben daar weer een super mooie wandeling gemaakt. We hebben 3 uren gewandeld en toen we om 9.00 uur begonnen was het al 36 graden in de schaduw. Onderweg hebben we gezwommen in de Garden of Eden, water in het midden van de rotsen en heel veel bomen en planten er omheen. Na de wandeling hebben we nog een helicoptervlucht over Kings Canyon gedaan en dit was ook helemaal te gek.

Toen we in Alice Springs aankwamen waren we allemaal zo ontzettend smerig en stonken ontzettend. 's Avonds hebben we met z'n allen gegeten en we herkenden elkaar bijna niet met schone kleren en opgetut. We kwamen vrijdag aan en ik ben vrijdag en zaterdag superleuk op stap geweest in Alice Springs. Zaterdagavond was ik in een bar die live te zien was op internet. Ik heb meteen een sms naar mijn ouders gestuurd en niet veel later konden ze me zien op internet, ik maar zwaaien en zwaaien. Erg leuk vonden we allebei.

Zondag ben ik weer teruggevlogen naar Sydney en zat met nog drie van onze tour in het vliegtuig en twee andere Nederlandse meiden die ik eerder had ontmoet. Hier in Sydney is het net alsof ik thuis kom en kom allemaal bekenden tegen. Het was wel even wennen om weer in de grote stad te zijn na bijna twee weken Outback en ik miste de mensen van de groep ook ontzettend want we hadden zo'n leuke groep en hebben echt ontzettend veel lol gehad.

Gister was het Australia Day en ontmoette ik Margien weer, met wie ik van Sydney naar Adeleide was gereisd. Erg gezellige dag gehad in Sydney, het was erg druk en 's avonds weer supermooi vuurwerk. Ben nu een maand in Australie en nog geen dag alleen geweest, jullie zullen het ondertussen wel door hebben; ik vermaak me prima!

Tot mails,
Tjally

• 27 Januari 2004 - 09:59

Tsjikke:

wat een belevenissen zeg! ben blij dat je je zo vermaakt. wat dat betreft heb je het beter voor elkaar als mij, weet je wel hoe koud het hier is!!! echt niet te geloven.

• 27 Januari 2004 - 11:12

Marco:

Hoi, je verhalen zijn bijna te lang om te lezen, maar wel erg leuk, als je foto s hebt geplaats wordt het nog leuker, ben benieuwd. En als beloofd gewoon in Mei terug komen.

• 27 Januari 2004 - 11:42

Tineke Acda:

He Tjally,
    Wat ben jij een stoere bikkel. Super hoor wat je allemaal meemaakt. Ben er jaloers op.Hoor veel dingen van Jolanda!Geniet ervan e kom ooit weer heel terug, doei groetjes de tafeldanser

• 27 Januari 2004 - 19:58

Jannie:

fantastisch zeg zo'n reis, zo te lezen heb je al ontzettend veel gezien. ben benieuwd naar de foto's heb je al veel gemaakt?

• 28 Januari 2004 - 06:46

Marco:

Hoi tjal. heerlijk die foto s. Heb wel gezien dat je nog niet ondervoed bent dus je past nog goed op je zelf, foto s blijven plaatsen hoor!

• 28 Januari 2004 - 07:08

Jolanda:

Heeeey Tjal!!
    Leuk om je weer gesproken te hebben. Wat een super mooie fotoos! Leuk deze site...zo kunnen we je vanuit Friesland mooi in de gaten houden. Ennuuuuh niet te bruin worden he!
    Liefs Jolanda

• 28 Januari 2004 - 08:16

Vera:

He Tjally, je vermaakt je uitstekend zie ik wel. Super al die foto's!!!!! Heel erg gaaf!! Mag ik ook komen?!?!?!?! Zo wat had ik daar zin in! Heel veel plezier nog in de Outback!!! Groetjes uit het koude Fryslan!

• 28 Januari 2004 - 09:14

Nanda:

He, wat leuk zeg, deze site, kunnen we ook eindelijk ZIEN wat je allemaal beleeft daar!! Nou, de groetjes en ik ben zeer benieuwd naar het vervolg...

• 28 Januari 2004 - 16:55

De Grote Broer:

He Tjal, als je je nog zo vermaakt, regel dan een kleine sponsoring bij pa&ma, blijf je nog lekker wat langer weg, geniet, doe ik ook, misschien wel iets teveel!! Mooi leven nou! Dikke tut

• 28 Januari 2004 - 16:58

Aan Marco:

He marco, wanneer gaan we weer eens een borrel drinken? Die dubbele tong van je is fantastisch!!! Hulde

• 28 Januari 2004 - 16:58

Martine:

hoi tjally fijn dat alles zo goed gaat ,geweldig.
    ik wens je nog heel veel geluk en avontuur voor onder weg.groetjes martine visser

• 28 Januari 2004 - 17:07

Tineke:

He bruine buikdanseres,
    Dus je kunt nog steeds zo mooi dansen als in het pypke tijdens de visserij dagen. Goed zo. Niet weer met je fiets proberen een zandheuvel door te fietsen.
    Leuk die foto's!! Doei grotjes tinus

• 28 Januari 2004 - 20:26

Jan, Sandra En Iris:

Hoi Tjally,
    Wat heb jij een fans! Hardstikke leuke site, we gaan regelmatig even kijken. Geniet nog van je reis.
    P.S. Marco heeft zijn dubbele tong in Val Thorens veelvuldig laten zien.

• 28 Januari 2004 - 22:08

Heit & Mem:

Wat leuk om al die foto's op deze manier te bekijken en al die reacties te lezen. Zo weten wij thuis ook hoe jou correspondentie verloopt!Ha, ha.groetje van ons.

• 29 Januari 2004 - 10:26

Laurien:

He die Tjal! Wat ben je ontzettend bruin!!! Straks kom je NL niet meer in met je paspoort. Zal regelmatig je site bezoeken, vind de foto's erg leuk! Go get 'm girl! Dikke kus

• 29 Januari 2004 - 11:12

Tsjikke:

hoi hoi, wat een gave zonsondergang zeg! super om die foto s allemaal te zien hoor! geniet ervan meid, en voorla doorgaan met foto s plaatsen!! xx

• 29 Januari 2004 - 11:19

Marco:

Bericht voor yke, Sorry tjal,we gebruiken jouw site voor de sociale kontakten, maar is tocht ook goed, yke dat stappen moet eens op donderdag, ben regelmatig op zaterdag in groningen en dan tap jij ze in franeker, als je werkt regel je dan alvast de pc even met gerrie, wil wel weer aan de goede kant van de bar staan begrijp je.

Yke de mazzel en alvast veel plezier in de nieuwe landrover van je ouwe heer, zit er deze keer wel airco op, hoe ist met de verkering,
    Ps heb nieuwe mail adres
    m.plat@ en dan de bekende firma naam, ben daarom al de mail adressen met bij behoren de telefoon nummers kwijt, geen vieze plaatjes want alles word 6 maand op de bedrijfs server bewaard.

Oke het was weer gezellig.
    De groeten aan de familie
    Ps hoe ist met Raisa.

Tjal, je site is super en een leuke etens pauze vulling
    Gr. Marco

• 29 Januari 2004 - 14:26

Maurits:

He Robinson,
    hier was ik dan eindelijk een berichtje. hoop dat alles daar nog een beetje goed gaat., blijf je lekker uitleven want dit maak je niet vaak mee. veel plezier daan aan de andere kant van de wereld greats maurits

• 29 Januari 2004 - 18:28

Linda:

Hè buuf! In het Hofje ligt sneeuw en t is er hartstikke koud. Het is wel vreemd om je nooit meer eens uit je huisje te zien komen, maar dat komt wel weer in mei. Heel veel plezier nog!!! Groetjes Linda

• 30 Januari 2004 - 09:01

Aan Marco:

He Marco, raisa is nog steeds veel te dik, weet niet wiens buik groter is, die van mij, die van pa of die van raisa... Niks staat je in de weg om eens de bogt een bezoek te brengen om het zelf met gerrie te regelen, maar als de tijd daar is, doe ik een goed woordje voor je! Hoe ist met jouw liefde, mail dat maar even naar yke_hoekstra@hotmail.com anders leest heel franeker het nou...

Verder gaat alles prima, alleen studie beetje matig, maar moet hoofd niet laten zakken nou ;-)

Die borrel kom je maar eens halen op donderdag, vink een mooi plan!

Hulde, Yke

• 30 Januari 2004 - 09:03

PS:

jammer dat je er geen porno op kan ontvangen... Maar ja, in dat circuit zit ik ook niet!

• 30 Januari 2004 - 12:30

Ines:

Hartstikke leuk je verhalen en de foto's echt te gek!
    Blijf a.u.b. zolang mogelijk weg, ook al wordt het mei 2005, gewoon doen, dit doe je maar 1 keer!
    En geloof me maar, ik weet daar alles van...
    groetjes ines

• 30 Januari 2004 - 12:54

Sijtske:

Hey die Tjally,

Je zult wel gedacht hebben, ze stuurt echt helemaal niets terug. Dat is een lang verhaal, helaas... Wel lees ik gelukkig al je verhalen. Wat beleef jij ontzettend veel. Sommige dingen/plaatsen herken ik van een oud-vriendin die ook in Australië is geweest. Hey, geniet vooral en kom toch ook weer eens terug!!!

Groetjes Sijtske

• 31 Januari 2004 - 10:30

Petra , Vriendin Van Jolanda:

Hoi Tjally,
    Van jolanda kreeg ik dit adres om even te kijken wat je allemaal beleefd en jeetje.
    Dat je het durft wat een ervaring.
    Een paar jaar terug heb ik een katje bij jullie opgehaald en niet veel later terug gebracht.
    Misschien weet je het nu weer die van die trekker.
    Grapje!
    Leuk hoor deze hele pagina en alle verhalen.
    Veel plezier en jolanda houd me vast op de hoogte.
    Veel plezier en succes en wie weet tot van't zomer.
    Groetjes Petra.

• 01 Februari 2004 - 02:48

Andy Brown:

Cool! Hope you are well and enjoying wherever you are. Take Care - BAT Tours Rules!!

• 01 Februari 2004 - 13:55

Ellen De Wit:

Hallo Tjally,
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin daar! Gelukkig maar. Helaas kan ik de foto's allen in het klein bekijken dus als je terug bent wil ik ze graag allemaal zien, met bijbehorende verhalen. Heb gehoord dat het er erg veel zijn dus daar moeten we dan wel een weekend voor uit trekken! Veel plezier nog doe ze de groeten daar!

Groetjes Ellen

• 02 Februari 2004 - 18:47

Jelte:

Hoi Tjally, leuk om jou reis zo tevolgen en te lezen wat je allemaal meemaakt en de foto's te mogen zien , ik heb het adres van Jolanda gekregen en ben de vader van Marco.

• 08 Maart 2004 - 19:09

Tineke Visser:

He Tjally,

Kreeg via Jolanda je adres en heb met verbazing je verhaal gelezen, en je foto's bekeken. Moet zeggen dat ik het een hele stoere actie van je vind. Ben bijna jaloers dat ik elke dag op mijn fietsje naar mijn werk ga en jij allemaal leuke dingen aan het beleven bent. Nog heel veel plezier daar en ik hou je verslagen in de gaten. Groetjes!