Jungle & paradise in Maleisie - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Tjally Otter - WaarBenJij.nu Jungle & paradise in Maleisie - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Tjally Otter - WaarBenJij.nu

Jungle & paradise in Maleisie

Door: Tjally

Blijf op de hoogte en volg Tjally

25 April 2004 | Maleisië, Kota Bharu

Hallo,

Ik eindigde mijn vorige bericht met: ik zal proberen ff wat vaker te schrijven... Het is alweer twee weken geleden en de tijd vliegt voorbij. Sta op het punt om Maleisië te verlaten en zal hier even de belevenissen van de afgelopen weken samenvatten...

Malaka was mijn eerste bestemming in Maleisië. Hier was wat Nederlandse geschiedenis en een Stadhuys. Heb een aantal musea bezocht en een rivertour gedaan. Dit was me door iemand aangeraden. Niet omdat het nou zo mooi rivier is, maar vanwege de 'monsters' die in de rivier leven. In de rivier zitten namelijk allemaal grote lizzards die wel 2 meter groot kunnen worden. Verder nog naar de nightmarket geweest in Chinatown en snel verder naar Kuala Lumpur. Ik ben maar één nacht in KL geweest want ik had de afgelopen tijd al genoeg in steden doorgebracht. De Petronas twintowers waren erg indrukwekkend (op een na hoogste gebouw ter wereld geloof ik) en verder ben ik in de KL tower geweest. Uitzicht over de stad was best mooi maar op het moment dat ik er was begon het te regenen en te onweren. Dit was best indrukwekkend, hevige donder en bliksem op 276 meter maar het uitzicht werd er niet beter op.

Vanaf KL op naar de Cameron Highlands, van de hitte naar de kou. De Cameron Highlands zijn meer dan 1500 meter hoog en dus een aantal graden kouder. Met vier dekens over me heen had ik het nog koud. Iedere middag begon het ook nog eens flink te regenen en ik heb erg veel films gezien. De DVD collectie was denk ik ingesteld op de weersomstandigheden. Ik heb de buien weten te trotseren en een excursie gedaan naar allemaal kleine fabriekjes waaronder een rozentuin, een butterflyfarm, de theeplantages, strawberryfarm, een tempel, etc. Vooral het bezoek aan de theeplantage en fabriek was interessant. Verder in de Cameron Highlands een wandeling gemaakt naar een waterval en een berg beklommen. Na Java was ik niet meer onder de indruk van het uitzicht maar heb een paar leuke dagen gehad.

Van Cameron Highlands terug naar KL omdat ik een van mijn wandelschoenen was kwijtgeraakt. Gelukkig had ik die in het hostel laten liggen en kon ik de volgende dag op naar het National Park Taman Negara met beide wandelschoenen. Dit was weer een flinke tocht, eerst met een minibusje en vervolgens met de boot. 3 Uren varen door de jungle maar supergaaf totdat het begon te regenen en onweren (alweer). Ik zat voorin de boot had niets droogs meer aan toen ik uit de boot kwam. Passagiers die achter in de boot zaten keken me aan van wat heb jij gedaan. Die waren dus nog gewoon droog en wij voorin hadden al het water opgevangen. Het National Park was super, allemaal floating restaurants op de rivier en lekker en goedkoop eten. In de jungle de Canopy walk gedaan. Dit is een wandeling over bruggen waarbij je zo'n 40 meter boven het oudste regenwoud ter wereld hangt en een superuitzicht hebt. Verder veel gewandeld, met een grote zwemband van de rivier gegaan door de stroomversnellingen en door een grot geklauterd. Dit was best avontuurlijk, superkrap en supervies door de vleermuizenshit. Vervolgens in de rivier gezwommen en kleren in de rivier gewassen. We waren met z'n tweeën en het was super om in de rivier te zwemmen en op de achtergrond de geluiden van de jungle te horen. Verder veel mooie gekleurde vogels gezien, vlinders, apen en wilde koeien die in de rivier zwommen. Geen tijgers en olifanten die nog in het wild in het park leven, misschien maar goed ook...

Vanaf het National Park terug naar de bewoonde wereld om vervolgens na een paar uren op de nachttrein door de jungle te gaan op naar de Perhentian Islands. Erg jammer om in het donker te gaan, maar overdag reizen duurde 2x zo lang en dan zou ik 's nachts aankomen. Dit was ook niet ideaal. Ik heb net vier heerlijke dagen in het paradijs, de Perhentian Islands, achter de rug. Met wit strand en het helderste water dat je je maar kunt voorstellen. Verder nog een paar duiken gemaakt en vanmorgen haaien, roggen en een mega-onderwater-monster gezien. Supergaaf dus. Net terug van de Perhentians en eindelijk weer eens kans om te internetten in Kota Bharu net onder de Thaise grens. Morgen op naar Thailand om in Zuid-Thailand te gaan island hoppen en op naar de fullmoonparty... Momenteel weinig gelegenheid om te internetten dus niet zo sociaal met persoonlijke mail, maar het einde is in zicht en in juni kunnen jullie me weer thuis verwachten.

Tot gauw!
Groetjes Tjally

  • 25 April 2004 - 15:03

    Jolanda & Marco:

    Heeey Tjal,

    Wauwie...al je belevenissen..T klinkt iedere X weer super!!
    Ben blij dat je in juni weer thuis komt...lekker nog genieten tot die tijd & hopse!! Liefs

  • 25 April 2004 - 17:32

    Tsjikke:

    geweldig wat je allemaal beleeft zeg! ik mail niet zo veel meer , maar ben inmiddels verhuist en zit dus zonder computer! maar je komt in juni gelukkig weer , moeten we echt heel wat bij kletsen!! geniet nog maar ffe tjal!

  • 25 April 2004 - 17:33

    Tsjikke:

    nog een kleine p.s. het voorjaar is weer super hier in het friese land tjal! dikke kus

  • 28 April 2004 - 20:34

    Annie S.:

    Wouw Tjally dat waren weer heftige belevenissen. Dat gaat hier ook wel door, maar niet zo mooi als jij. Volgende week 7 en 8 mei hebben we weer concour, dus drukte zat. De groetjes vanaf deze kant van de wereld. Doei tot in juni

  • 02 Mei 2004 - 12:24

    Henny:

    Hai Tjally,
    Eindelijk eens een berichtje vanuit 't Hofje!
    We hebben het vaak over jou en al die belevenissen van je, fantastisch hoe je het allemaal doet! Geniet ze nog maar even en oan't sjen in't Hof! De groeten van iedereen hier.
    Liefs, Henny

  • 05 Mei 2004 - 20:16

    Hans Koeleman:

    Hé Tjally, Super om over je belevenissen te kunnen lezen. Grappig, omdat wij in Australie en Maleisie soortgelijke dingen hebben gedaan. De Taman Negara was inderdaad prachtig... wij hebben ook in die grot gezeten (met vleermuizenshit) en in de stroomversnelling gezwommen!! Veel groetjes vanuit Wognum van Hans, Marit en Merel

  • 07 Mei 2004 - 10:58

    Jud:

    He Tjalster,

    Handige site hoor, ik heb al 2 keer voor Jan l*#l een berichtje getypt. ben blij te hroen dat je minder tijd heb om te mailen, want ik kan je al een tijd niet mailen, omdat mijn laptlop opgeschoond wordt.
    Ik vraag me toch steeds meer af of dat wereldreizen toch ook niet iets voor mij is. Als ik geen werk kan krijgen is het misschien niet eens zo'n gek idee.
    Heel veel plezier nog en tot kiekes.

    Tût van Jud en co.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjally

De titel klopt natuurlijk niet meer, want inmiddels reis ik niet meer alleen maar met het hele gezin. Dit jaar gaan we backpacken in Thailand.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 46918

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Backpacken in Thailand

27 April 2012 - 18 Mei 2012

West Amerika

04 Oktober 2003 - 01 Maart 2008

Wereldreis

Landen bezocht: