Ik ben in Azie! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tjally Otter - WaarBenJij.nu Ik ben in Azie! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tjally Otter - WaarBenJij.nu

Ik ben in Azie!

Door: Tjally

Blijf op de hoogte en volg Tjally

08 Mei 2004 | Thailand, Bangkok

Soms ben ik mijn Azie gevoel helemaal kwijt omdat het hier al behoorlijk westers is en ik inmiddels ben gewend aan honden en katten die je overal op straat ziet lopen, koeien en geiten die de weg oversteken, het eten normaal is en ik gewend ben aan de mensen die met handen eten, opboeren, etc. Maar op sommige momenten komt mijn Azie gevoel weer helemaal terug. Een paar dagen geleden bijvoorbeeld... ik reisde met de locale bus omdat op de toeristenbus alleen maar backpackers zitten en ik het gevoel heb dat ik terug ben in Australie. Ik was de enige toerist in de bus in Bangkok, terwijl ik overstapte en we zaten te wachten tot de bus vertrok stapte en man uit de bus. Hij zette zijn plantjes neer, snoot zijn neus zonder zakdoek en veegde zijn hand af aan de muur en liet zijn broek zakken. Ik dacht dat hij ging plassen maar draaide zich om met zijn kont naar de rivier, ging hij poepen! In de rivier door Bangkok waar mensen wassen, afwassen, etc. Hij was in de diaree nog wel! Hij spoelde na met wat water en hees zijn broek op, vervolgens maakte hij aanstalten terug te gaan in de bus. Die reed net weg, gelukkig want de laatste lege stoel was naast mij! Ik ging bijna over mijn nek en kon er pas 's avonds om lachen. 's Middags ging ik in een tuktuk langs prachtige tempels met inmens grote budha beelden. Onderweg van de ene tempel naar de ander kwamen er ineens allemaal olifanten voorbij lopen! Op zulke momenten realiseer ik me: ik ben in Azie!

Vanaf Kota Bharu ben ik de grens naar Thailand overgestoken. Dit was 2 dagen voordat er zware gevechten uitbraken en toen ik het nieuws zag realiseerde ik me ineens daar had ik kunnen zijn. Gelukkig zat ik veilig in Krabi. Hier ben ik een paar dagen geweest en heb hier onder andere rotsgeklommen. Dit was een erg leuke ervaring. Ik ben 25 meter omhoog geklommen op een erg stijle rots. Het viel me nog best tegen, je hebt veel kracht en lef nodig en het is behoorlijk vermoeiend en een beetje eng. Wel erg leuk en vooral het abseilen was super!

Vanaf Krabi ben ik naar Ko Phangan gegaan. Ik zat in een heerlijk bungalowtje aan het strand, met hangmat, echt super! Maar het was iets te relaxt, ik was de enige op het strand! Ik kwam hier voor de fullmoonparty maar na een paar dagen had ik het eiland wel gezien en had geen zin om te wachten op het feest. Van het eiland hoppen is niet zoveel meer terecht gekomen want na de Perhentian Islands in Maleisie vielen de Thaise eilanden een heel klein beetje tegen. Verder wilde ik mijn laatste weken zo nuttig mogelijk besteden en niet alleen maar op het strand liggen. Ik heb een motor gehuurd en heb het hele eiland een paar keer overgetoerd. Ontzettend leuk op de motor, behalve dat ik altijd verdwaal. Ik was te zuinig om een kaart te kopen, dacht dat ik in het westen zat maar bleek in het noorden te zijn. Toen ik terug reed kwam ik weer in het zuiden uit... Gelukkig was het eiland niet al te groot en is er iedere kilometer wel een benzinepomp te vinden.

Vanaf daar ben ik naar Bangkok gegaan, met de nachtbus. Ik werd op de achterbank in het hoekje gestopt. De mensen voor me deden de stoelen naar achteren en zat daar opgepropt met mijn lange benen, slapen onmogelijk! Al snel verlieten 3 mensen de achterbank en rond bedtijd had ik de achterbank voor me alleen. Ik had ineens de beste plaats van de bus en kon languit liggen, ze moesten me wakker maken toen ik in Bangkok aankwam.

Na een dag Bangkok heb ik de stad maar weer verlaten. Het is best leuk maar het is zo groot dat het lastig is je weg te vinden. Verder kan je hier geweldig shoppen en voor een shopaholic is het moeilijk om me in te houden, ik zou een winkel kunnen beginnen als ik thuis kom. Ben naar Ayuthaya gegaan, de voormalige hoofdstad. Hier zijn veel en hele mooie tempels te vinden. Vooral 's nachts zijn ze heel mooi verlicht, net een sprookje. Vanaf daar naar Kanchanaburi waar the bridge over the river Kwai is. Misschien dat iemand de film heeft gezien? Tijdens het aanleggen van de brug zijn zo'n 16.000 mensen omgekomen vanwege de slechte omstandigheden. Vervolgens tijdens WOII nog meer mensen als gevolg van de bombardementen. Het museum en de gedenkstenen waren indrukwekkend. Ik was niet van plan een nacht in Kanchanaburi te blijven maar kwam iemand tegen die heel voordelig ontzettend goede accommodatie aanbood. Met een zwembad! en dat was alweer lang geleden en is geen overbodige luxe in de hitte (> 40 graden). Ben daar 2 nachten geweest en de bungalowtjes waren net 3 maanden oud, super de luxe dus nog. Had de hele tijd het gevoel dat er iets niet klopte want het was veel luxer dan ik gewend was. Het restaurant was ook supergoed. Ik leef hier als een prinses. Slaap voor gemiddeld 3 euro en een maaltijd kost ongeveer een euro. Bij een locaal eettentje misschien maar de helft. Het wordt klaargemaakt waar je bij bent en ik snel, lekker, vers en goedkoop. Mijn afvalpogingen mislukken hier dus gigantisch, kom zelfs nog meer aan hier! Niet schrikken dus als ik thuis kom. Met een Schots stel heb ik de omgeving verkend te motor. We zijn naar de tijgertempel gegaan, hier worden door monks de tijgers verzorgd die niet in het wild kunnen leven. Ze lopen vrij rond en dit vond ik best een eng idee. Je kon ze aanraken en met ze op de foto. Verder naar een waterval geweest, dit viel erg tegen. Dit moest een bijzondere waterval zijn en ik heb al zoveel mooie watervallen gezien dacht dit is zonde van mijn tijd. Maar deze moest echt de moeite waard zijn omdat het een 7 step waterval is. Een eind wandelen om bij de 7e step te komen en daar gezwommen in het blauwe water. Er was bijna geen water in de waterval omdat het geen regenseizoen is. Wel veel motorgereden dus dit was leuk.

Vanaf Kanchanaburi ben ik naar Nathon Pathon gegaan. Ik kwam hier 's avonds aan met de bus. Geen toerist te bekennen. De mensen zijn hier supervriendelijk. Een vrouw wilde me graag helpen, met gebrekkig Engels liep ze met me mee naar een hotel. De volgende morgen ben ik naar de floating market gegaan. Dit viel tegen, erg toeristisch. Ik was er voordat de toeristen er waren maar moest in mijn eentje een boot huren. Ik had een redelijke prijs (150 Bath = ong. 3 Euro). Voelde me opgelicht, maar zag dat andere mensen helemaal afgezet werden voor 500 en zelfs 1000 Bath! De meeste mensen proberen je op te lichten. Best vermoeiend af en toe. Maargoed, ik kreeg het voor elkaar om de man van de boot kwijt te raken en kon 2 kilometer terug lopen. Ik was behoorlijk boos want had de floating market niet per boot gezien. Ik werd afgezet langs de kant waar allemaal souvernirs verkocht werden en hier kwam ik niet voor. Na een uur gewacht te hebben op mijn boot was die nog steeds niet terug. Uiteindelijk nog een tochtje gedaan te boot langs de floating market. Had dus 2 tochtjes voor 150 Bath ipv 1 voor 1000! Voelde me nog steeds wel afgezet maargoed. Gister met de bus weer naar Bangkok en vanaf daar een trein naar Chang Mai. Was dit keer luxe met de slaaptrein, dit was superrelaxt heerlijk geslapen. Kwam hier vanmorgen aan en ga maandag een 3-daagse trekking door de jungle doen en onder andere naar hilltribes en te olifant. Vervolgens via Laos en Cambodja terug naar Bangkok.

Hoop dat ik in de andere landen mijn Azie gevoel weer helemaal kan vinden.

Tot de volgende keer!

Groetjes,
Tjally

  • 08 Mei 2004 - 08:16

    Jolanda:

    Heeey Tjal,

    Super die mooie foto's van Tijgers, olifanten etc. Maar dat bergklimmen...ziet er echt griezelig uit! Tot heeeeeeeeeel snel dikke Tut Jolanda

  • 08 Mei 2004 - 15:30

    Tineke:

    He Tjally,
    Je bent al net zo bruin als die molukkers daar.Wat fanatastisch die beesten, ik wil ook altijd nog eens tijgers aaien.Leuk dat je veel mensen ontmoet, maar knap dat je veel dingen alleen onderneemt. Jij zal straks wel veel weten over al die landen en plaatsen, qua cultuur enzo. Veel plezier met je belevenissen.
    Groetjes Tineke

  • 09 Mei 2004 - 16:34

    Tsjikke:

    getver die man, wat vies zeg!! dit is wel heel echt , met die tijgers enzo! gaaf hoor.
    dikke kus!!

  • 10 Mei 2004 - 07:16

    Nanda:

    He Tjally,

    Leuk om weer eens even wat van je te lezen en zien! Maarre, ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer je nu van plan bent weer terug te komen? Nou ja, ik merk het natuurlijk ook vanzelf. Ben in ieder geval blij dat alles nog steeds goed gaat en dat je je nog steeds vermaakt....
    Heel veel liefs van Nanda

  • 13 Mei 2004 - 02:15

    Tjally:

    Kijk in mijn fotoboek voor nieuwe foto's: elephant liding, bamboo lafting. Nee, er is niets mis met mijn toetsenbord maar de guide kon de 'r' niet uitspreken... Zelf de olifant besturen was een superervaring. Verslag volgt! Groetjes

  • 13 Mei 2004 - 12:05

    Douwe Omke:

    Tsjonge jonge, Tjally, do sjochst wat ûnderweis! Goede reis fierder ...en
    bist it adres fan thús hast
    ferjitten?

  • 13 Mei 2004 - 12:05

    Ines:

    Reuze leuk alle foto's en verhalen!
    Nog veel plezier de komende weken.
    groetjes ines

  • 17 Mei 2004 - 08:30

    Linda:

    Hey Tjally, gisteren las ik een kaartje wat je naar Baukje had gestuurd voor ons allemaal!!! Toen hadden we het even over al jouw belevenissen... Over een paar weken kom je weer terug in het Hofje (wat behoorlijk is veranderd, Henderika is inmiddels getrouwd en verhuisd) maar nu alvast de groeten van ons allemaal en tot over een paar weekjes!!! Veel plezier nog, liefs Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjally

De titel klopt natuurlijk niet meer, want inmiddels reis ik niet meer alleen maar met het hele gezin. Dit jaar gaan we backpacken in Thailand.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 46909

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Backpacken in Thailand

27 April 2012 - 18 Mei 2012

West Amerika

04 Oktober 2003 - 01 Maart 2008

Wereldreis

Landen bezocht: