Terug in de tijd in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Tjally Otter - WaarBenJij.nu Terug in de tijd in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Tjally Otter - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd in Laos

Door: Tjally

Blijf op de hoogte en volg Tjally

20 Mei 2004 | Laos, Vientiane

Vanaf Chang Mai heb ik een 3-daagse trekking gedaan. Dit was super, we hebben 5 kleine dorpjes met verschillende hilltribes bezocht. De mensen die hier wonen, leven allemaal erg primitief zonder electriciteit in houten hutjes. De groep was erg gezellig en de trekking erg goed te doen, iedere dag maar een uurtje of drie wandelen en 's avonds bij het kampvuur met whiskey. De tweede dag gingen we olifant rijden en ik had gehoord dat we zelf mochten rijden. Ik had er erg veel zin in maar toen ik eenmaal in mijn stoeltje op de olifant zat vond ik het doodeng. Het was hoog, onstabiel en ik had geen controle over de olifant. Degene die onze olifant bereed sprong er vanaf toen de olifant wilde gaan liggen en wij waren stuurloos en de olifant luisterde niet naar ons. Ging drinken wanneer die wou, spoot ons nat, liep de bosjes in om te eten en ging niet mee met de groep. Uitendelijk besloot de Fransman waarmee ik op de olifant zat het heft in handen te nemen. Nu ging het beter, uiteindelijk kreeg ik ook de smaak te pakken, sprong op zijn nek en bereed een olifant! Heel wat anders dan paardrijden maar ontzettend gaaf. Na een paar uren kwamen we aan in het volgende dorpje en gingen te voet verder. Olifanten zijn ontzettend indrukwekkende dieren en ik had veel respect voor ze toen ik erop zat. Het laatste deel van de trekking op de derde dag gingen we bamboe raften. Dit vlotje was niet echt gebouwd op meer dan 3 mensen en toen we met 5 op het vlot stonden zonken we ook zo'n beetje. De trekking eindigde in een groot watergevecht.

Vanuit Chang Mai ben ik met een minibus naar de grens van Thailand en Laos gegaan. Ik dacht dat ik de volgende dag een boottochtje zou hebben en dan in Luang Prabang, mijn eerste bestemming, zou aankomen. Dit bleek een 2-daagse boottocht over de Mekong rivier te zien. De boot was afgeladen met 50 backpackers en het was zeer oncomfortabel op een houten bankje zitten voor uren en uren. De boottocht was wel erg de moeite waard, het landschap was supermooi en de sfeer aan boord was erg goed. Na 3 dagen reizen (1 dag bus, 2 dagen boot) kwam ik uiteindelijk aan in Luang Prabang. Dit was schitterend, goede sfeer, mooi stadje en met alle mensen van de boot heb ik een supertijd gehad. We zijn naar een waterval geweest en dit was geweldig. Na de laatste 2 watervallen die ik gezien had, had ik me voorgenomen niet meer watervallen te bezoeken omdat dit niet opkon tegen al het moois dat ik al had gezien. Deze was prachtig, over het randje hangen om naar beneden te kijken, zwemmen in de waterval en het was super omdat er 8 monks kwamen te zwemmen. Die waren supercool. Wij stonden elkaar aan te kijken, zij naar de toeristen, wij naar de monks. Ze sprongen van de hoogste rotsen, maakten salto's en waren nergens bang voor. Wij waren erg voorzichtig omdat het overal spekglad was en de tocht omhoog naar de top van de waterval en later weer naar beneden doodeng was.

Vanaf Luang Prabang ben ik naar Vang Vieng gegaan met de bus. De busrit was ongeveer 6 uren en het was schitterend. Laos is erg groen, overal bergen en we reden over een weggetje door de bergen, langs allemaal kleine dorpjes. Overal koeien, waterbuffels, varkens en biggetjes op de weg. We kwamen nog een olifant tegen die aan het werk was en allemaal kindjes zwaaien en een militaire wagen die het ravijn in was gestord. In Laos heb ik het gevoel dat ik terug ben in de tijd. Er zijn niet veel westerse invloeden en dit land geeft een goed beeld van het oude zuidoost Azie. In Vang Vieng heb ik een fiets gehuurd en ben over de onverharde weg naar een grot gefietst. De grot was supermooi, heel erg grote grot en in de grot doodeng op slippers. Vanwege de regen was het erg glad om de grot in te klimmen en in de grot te lopen, maar zeer de moeite waard. De fietstocht was ook super. Ik zat met een big smile op mijn fiets, de hele tijd te zwaaien en sabaidy (hallo) te roepen. Vanwege de regen en de slechte wegen waren er heel veel grote plassen op de weg. Al snel nam ik niet meer de moeite de plassen te omzeilen. Toen ik later een douche nam kwam het bruine water van me af. Het was geweldig en 's avonds was het ook super. Ik heb een paar ontzettend leuke dagen gehad met alle mensen die ik op de boot ontmoet had.

Gister ben ik naar Vientiane gereisd en ben nu weer alleen. Vientiane is de hoofdstad van Laos maar er wonen maar 130.000 inwoners. Ik ben vanmorgen naar de morning market geweest en vanmiddag naar de Arc de Triompf. Hier kwam ik 2 monks tegen die tegen me begonnen te praten omdat ze hun engels wilden oefenen. Ik wilde met 1 op de foto en vroeg een andere toerist een foto van ons te maken. Later wilde hij op de foto en ik dacht dat hij met de monk op de foto wilde. Bleek dat hij met mij op de foto wilde, nou ja zeg!

Vanavond neem ik de nachttrein terug naar Bangkok en vanaf daar de bus naar Cambodja. Een lange reis, maar dit is de goedkoopste en gemakkelijkste manier. Nog 2 weekjes en dan vlieg ik alweer naar huis, het schiet nu echt op. Heb echt niet het gevoel dat ik al zeven en een halve maand van huis ben. Hopelijk heb ik nog even tijd om een paar dagen op het strand door te brengen want mijn bruine kleurtje is er alweer bijna af. Moet nu opschieten om mijn trein te halen. Tot heel snel allemaal!

Groetjes Tjally

  • 20 Mei 2004 - 17:14

    Jolanda:

    ik ben blij dat je zo'n super mooie tijd hebt gehad..en hopelijk worden de laatste 2 weken ook onvergetelijk! We gaan snel bijkletsen...en heel veel fotoos bekijken. Liefs Jolanda

  • 21 Mei 2004 - 11:18

    Tsjikke:

    ja heeeel veel foto s waarschijnlijk, als ik na ga dat je alleen van curacao al 2 cd tjes hebt! gaaf man op die olifant, dat is iets wat ik altijd al heb willen doen. als ik jou daar zo zie zitten.... echt super!! dikke kus en tot snel!!

  • 25 Mei 2004 - 11:06

    Elja:

    Hoi Tjally,
    Weet je wel heel zeker dat je al dat moois binnenkort achter je gaat laten? 't is hier ook wel mooi, natuurlijk, maar het temperatuursverschil alleen al zal wel enorm zijn.
    Geniet er nog lekker van en 'k wens je een goede terugreis.
    Oant sjen in Fryslan!
    groetjes Elja

  • 27 Mei 2004 - 13:01

    Marloes& Tilly:

    Hee Tjally,
    Lijkt ons leuk iets af te spreken in Bangkok. Komen vanavond rond 11 uur aan maar hebben voor morgen nog niets op de planning staan! Hebben helaas geen mobiele telefoon, maar checken morgenvroeg onze mail wel dus mail maar (als je er morgen nog bent) waar en hoe laat and we'll be there. Als we je niet meer zien, heel veel plezier daar nog!! x

  • 28 Mei 2004 - 06:02

    Marloes En Tilly:

    Misschien kun je ons smsen op ons nederlandse nummer; 0625340715..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjally

De titel klopt natuurlijk niet meer, want inmiddels reis ik niet meer alleen maar met het hele gezin. Dit jaar gaan we backpacken in Thailand.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 46901

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Backpacken in Thailand

27 April 2012 - 18 Mei 2012

West Amerika

04 Oktober 2003 - 01 Maart 2008

Wereldreis

Landen bezocht: