Happy op Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Tjally Otter - WaarBenJij.nu Happy op Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Tjally Otter - WaarBenJij.nu

Happy op Bali

Door: Tjally

Blijf op de hoogte en volg Tjally

29 Maart 2004 | Indonesië, Batavia

Hallo Nederland!

Hier ben ik weer met een verslag van mijn belevenissen van de afgelopen week. Mijn eetprobleem is opgelost, ik ben er achter gekomen dat ze hier meer hebben dan alleen maar rijst en ook errug lekker! Bali is nog steeds helemaal super, ik ben hier heel erg happy. De eerste dag heb ik een beetje Kuta verkend, erg leuk shoppen, lekker eten.De volgende dag wilde ik graag wat meer van het eiland zien en ben met iemand op de motor gegaan. Dit was erg leuk en mooi. Veel rijstvelden gezien, tempels, vulkanen. Super, maar 10 bijna dood ervaringen gehad, het verkeer hier is even wennen. Inhalen in de bocht, links, rechts... Maargoed ik heb het weer overleefd gelukkig.

De volgende dag ben ik naar een waterpark geweest. Dit wilde ik in Australie ook graag doen want ik vind zulke parken geweldig maar dit was het eerste in al die maanden dat ik niet heb gedaan omdat ik alleen ben. Achteraf had ik spijt en kon het hier overdoen. Dit was helemaal super, hele stoere glijbanen en me erg goed vermaakt de hele dag. Was supermoe 's avonds van de hele dag glijbaan op, glijbaan af. De volgende dag kon ik lekker uitrusten want het was Nyepi day, oud en nieuw hier op Bali. Ik zat de hele dag in mijn hotel opgesloten, mocht 's avonds alleen maar een bedlampje aan. Toen ik ff naar het toilet ging en het licht in de badkamer aan had, werd ik meteen gebeld of ik het licht wel ff uitwilde doen. Nou ja zeg... Maargoed het is de dag van de stilte en het licht mag niet aan en toeristen moeten die dag in het hotel blijven.

De dag daarna ben ik naar Ubud gegaan, een plaatsje dat iets centraler ligt. Ben daar naar het Monkey Forest gegaan, en je raadt het al daar zijn apen! En veel. Ze worden daar gevoerd en zijn dus een beetje agressief. Ik had geen eten voor ze, maar kwam met mijn fototoestel iets te dicht bij een moeder met haar jong. Zaten er ineens een paar apen achter me aan die me aan wilden vallen. Ik scheet zeven kleuren, stond onder aan een trap in het midden van het park en kon geen kant op, alleen terug langs de apen. En geen toerist te bekennen. Nog enger dan op de motor. Ik wachten tot de apen weggingen en ik er langs kon, maargoed ze bleven op me wachten. Ben er toch maar langs gelopen en er was niets aan de hand.

De dag daarna heb ik geraft, dit was super. De omgeving was ook heel erg mooi. Omdat het nog regenseizoen is (of net geweest?) waren er erg veel watervallen en heel mooi groen. Het raften was erg leuk maar niet heel erg veel superstoere watervallen. Wel heel erg nat geworden. Onze guide vond het nogal grappig om iedereen te pesten en aan het eind hadden we watergevechten met iedere boot op de rivier. We waren helemaal drijfnat. 's Middags had ik nog wat energie over en heb ik een fiets gehuurd. Was bang dat ik zou verdwalen maar ik heb de weg terug gevonden. Voor het eerst sinds een halfjaar gefiets, maar dit verleer je dus echt niet. 's Avonds ben ik naar een Balinese dansvoorstelling geweest, erg mooi om te zien met Balinese muziek.

Ik wilde nog wat meer culturele dingen gaan doen en heb een kookcursus gevolgd. 's Ochtends eerst met de kok naar de markt en vervolgens koken. Ik was alleen en we konden dus vegetarisch Balinees koken. We hebben zes gerechten gemaakt (en gegeten!), kreeg daarna nog dessert ook. Zat zo vol daarna dat ik de hele dag niets meer kon. 24 Uren later kon ik pas weer aan eten denken. Maar het was ontzettend leuk en heel erg lekker. Heb een kookboek, dus als ik thuis kom zal ik nog eens proberen het geleerde in praktijk te brengen...

De volgende dag heb ik weer een toertje gedaan, ditmaal met een busje met meer toeristen. Je kan trouwens erg goed merken dat het hier niet zo goed gaat als gevolg van de bom in 2002 en in verband met de verkiezingen die eraan komen. De mensen hebben het hier erg moeilijk, zitten op straat te bedelen enzo met jonge kindertjes. Maargoed, ik was dus met nog een paar toeristen en dit was gezellig. We hebben een aantal tempels gezien en ik heb nu wel weer genoeg tempels gezien. Verder nog een koffieplantage, rijstvelden, een supermooie vulkaan. Zal jullie snel de foto's laten zien.

De dag daarna was ik uitgenodigd voor een bruiloft. Ik ben daar met de buren naartoe gegaan. Erg bijzonder om mee te maken, met allemaal ceremonies enzo. We hebben daar geluncht en na de lunch was het afgelopen. Iedereen at met zijn handen en wij kregen bestek. Vond dat ik dat ook wel met mijn handen mocht/moest eten, dit was nog best lastig om met je handen rijst te eten maar ook wel grappig. 's Avonds was ik nog heel even op stap geweest en kwam een jongen tegen die zei dat hij me kon. Dacht dat kan niet, maar het bleek dat we hetzelfde jaar, dezelfde studie hebben gedaan. De wereld is best klein.

De dag daarna hadden we mazzel want er was een 'big cremation'. Iedereen in het plaatje had het er al dagen over. Iemand met veel geld was overleden. Normaal gesproken wordt iemand begraven en als ze genoeg geld hebben wordt iemand gecremeerd. Deze man had genoeg geld en werd meteen gecremeerd. Dit was erg indrukwekkend, met grote optocht met een hoge toren en luide muziek. Allemaal heel erg mooi om te zien. Niet veel van het lichaam gezien tijdens de crematie, maar uiteindelijk zagen we nog een paar verbrandde benen... Interessant om mee te maken in ieder geval.

Genoeg culturele dingen meegemaakt en tijd om Ubud weer te verlaten. Ben gister teruggegaan naar Kuta en heb 's middags gesurfd. Dit was niet echt succesvol. Het bord was iets te klein voor me, maar de golven waren super. Ik eindigde met veel blauwe plekken. Het strand is super smerig, dit komt geloof ik door de wind en dit is alleen een bepaalde tijd van het jaar. Ook in het water was ontzettend veel troep, jakkie. Vandaag ga Kuta weer verlaten want ik heb het hier wel gezien. En de winkels zijn veel te verleidelijk hier dus ik kan maar beter wegwezen. Ga langs de kust en dan richting Java.

Ik zal binnenkort weer even nieuwe foto's plaatsen zodat jullie een indruk krijgen van hoe mooi het hier is. En mocht je nog niet weten waar je naartoe wilt op vakantie deze zomer dan is Bali zeker aan te bevelen!

Selamat tinggal,
Tjally

  • 29 Maart 2004 - 13:38

    Jolanda:

    T ziet er allemaal weer super uit! Wil zo wel naar je toe komen.
    Een fijne reis en tot snel
    Liefs Jolanda

  • 29 Maart 2004 - 18:57

    Mem:

    Ik dacht vanmorgen van waar zijn alle reacties toch gebleven? Hoor ik van Elja dat er een nieuw bericht is geplaatst.Had ik zo gauw niet eens gezien. Leuk verhaal weer. Liefs mem

  • 30 Maart 2004 - 15:03

    Nynke:

    Hallo Tjally, leuk om je belevenissen te kunnen lezen via internet, wel eng hoor van die apen, maargoed je hebt het overleefd gelukkig.

    Groeten van je overbuurvrouw van nummer 24, Nynke van der Kooi

  • 30 Maart 2004 - 16:46

    Jannie:

    ha die Tjally, mooie foto's zeg en leuke avonturen. in die korte tijd heb je daar al best veel beleefd, ziet er in ieder geval erg mooi uit. zondag in yorin was australie met fraser island en zo'n populair surfstrand. romeo als backpacker op pad, grappig zeg.

  • 01 April 2004 - 15:18

    Marlijn:

    Als je straks ooit weer een keer in Nederland bent, weet ik een leuk beroep voor je. Wordt boekenschrijfster. Ik vind je verhalen namelijk erg leuk om te lezen!!

    Er is alleen een onderwerp dat ik mis.
    HOE STAAT HET MET DE MANNEN?? Al leuke tegengekomen? Als je dit niet in je verhalen wilt zetten mag je me best emailen hoor.

    Marlijn

  • 02 April 2004 - 06:03

    Tjally:

    He Marlijn,

    Ik kan me voorstellen dat je dit onderwerp mist, maar dat mis ik ook. Nog geen leuke man tegengekomen en dus ook niets over te schrijven. Helaas, saai maar waar...

  • 03 April 2004 - 08:48

    Collega Postbank Lwd:

    wij zijn jaloers op jou enjoland is stom dat ze niet mee is gegaan....maar we zijn ook blij dat ze hieris want we kunnen haar ookniet missen. nog veel plezier en neem iets leuks voor ons mee, zand uit een ander land bijv. groetjes ilona, anna en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjally

De titel klopt natuurlijk niet meer, want inmiddels reis ik niet meer alleen maar met het hele gezin. Dit jaar gaan we backpacken in Thailand.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 46909

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Backpacken in Thailand

27 April 2012 - 18 Mei 2012

West Amerika

04 Oktober 2003 - 01 Maart 2008

Wereldreis

Landen bezocht: