Heimwee.... - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Tjally Otter - WaarBenJij.nu Heimwee.... - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Tjally Otter - WaarBenJij.nu

Heimwee....

Door: Tjally

Blijf op de hoogte en volg Tjally

11 April 2004 | Maleisië, Malakka

Hallo,

Het is al weer een tijdje geleden en dacht moet nodig weer eens een update van mijn belevenissen geven. Zal het proberen kort te houden maar ben bang dat dat niet gaat lukken

Ik ben vandaag in Maleisië aangekomen en ik heb heimwee... Niet naar huis maar naar Indonesië. Ben daar 3 weken geweest en dit was geweldig! Mijn laatste bericht was volgens mij vanuit Kuta en vanaf daar ben ik naar het oosten van Bali gegaan naar een plaatsje Padang Bai. Ik had gehoord dat het er erg saai was, de meeste mensen komen er alleen om de oversteek naar Lombok te maken maar ik heb er een paar hele leuke dagen gehad. Ik sliep in een bamboe hutje met een hemelbed van muskietengaas. De douche was in de openlucht en ik stond in de regen te douchen en het toilet moest ik doorspoelen met een bakje met water. Daar had ik nog ervaringen mee, omdat vroeger de leidingen op de boerderij nogal eens verstopt waren en we met emmers met water de toilet moesten doorspoelen. In Padang Bai waren een paar hele mooie kleine strandjes en dit zijn eigenlijk ook de enige mooie stranden die ik heb gezien op Bali. Verder in Padang Bai een Balinese massage genomen, heerlijk maar de vrouw was wel een beetje erg sterk het deed bijna pijn.

Vanaf Padang Bai heb ik een chauffeur genomen naar Lovina, dit is een badplaats in het noorden. De route ernaartoe, via de kust, was ontzettend mooi. Onderweg heb ik gesnorkeld in Tulamben bij een wrak. Hier was ontzettend veel vis en zelfs zulke grote, dit had ik nog nooit gezien. In Lovina een motortochtje gemaakt naar de hotwaterspring, de coldwatersprings, een waterval, een boottochtje gemaakt tijdens zonsopgang om heel veel dolfijnen te spotten en naar hanengevechten geweest. Ik was al eens naar een school geweest in de Dominicaanse Republiek waar het de hanen geleerd wordt om te vechten. Nu zag ik het in het echt. Ze krijgen een mesje omgebonden en springen bovenop elkaar. De verliezende haan wordt afgemaakt. Ze stonden naast me de haan zijn veren af te plukken, volgens mij werd het dier levend geslacht. Ik ging bijna over mijn nek maar hield me groot, ik was namelijk de enige vrouw en de enige toerist. Ik ben niet voor dierenmishandeling maar in het culture kader vond ik het verantwoord om dit mee te maken. Het is niet echt leuk want alle mannen vergokken het geld waar ze zo hard voor moeten werken.

Op Bali heb ik ook maar weer eens gedoken en dit was geweldig. Ik ging naar een klein eilandje boven Bali en daar was zoveel vis en alle soorten, maten en kleuren die je je maar kunt voorstellen. Geweldig, heb Nemo gezien weet dus nu waar die is... Is geloof ik iets te ver gezwommen.

Vanaf Bali ben ik met de nachtbus naar Java gegaan. Ze hadden me gezegd dat ik om 8 uur 's morgens in Java aan zou komen. Ik kon me dit al niet voorstellen omdat het niet zo ver lijkt. Ik was er al achter gekomen dat het tijdsbesef en het gevoel voor aantallen niet zo goed is van de mensen op Indonesië, maar dit sloeg nergens op. Ik kwam niet om 8 uur in de morgen aan maar midden in de nacht om een uur of 1. Ik dacht dat ik met een toeristenbus ging, maar er waren in de bus alleen maar locals en niemand die Engels sprak. Gelukkig was er een jongen van een toeristenbureautje die me op kwam vangen en er waren geen hotels open 's nachts maar ze konden me wel meteen naar Mt. Bromo brengen, waar ik ook voor kwam. Midden in de nacht hebben we dus een tochtje gemaakt door de bergen en eenmaal aangekomen bleek het steenkoud. Een graad of 5 geloof mij maar dat het koud is als je maandenlang 30 graden of meer gewend bent en geen warme kleding hebt. Ik had nog niet geslapen maar kon meteen de berg beklimmen om de zonsopgang te bekijken. Ik dacht dat dit maar een uurtje lopen was met nauwelijks klimmen, maar dit bleek langer te duren. In het donker meer dan twee uren stevig klimmen. Ik kwam geen enkele toerist tegen totdat ik boven op de berg was... daar bleken nogal wat jeeps te staan en ook een aantal toeristen. Het uitzicht was overweldigend, ik was diep onder de indruk (en koud). De terugweg leek gemakkelijk, ik zei 'this is easy' en nog geen seconde later lag ik languit met mijn hoofd op een rots. Dacht minstens mijn voortanden kwijt te raken maar gelukkig viel dit mee. Het was ontzettend glad en de terugweg duurde langer dan de heenweg, op een paar valpartijen na veilig beneden gekomen. Ik was waarschijnlijk toch wel een beetje moe want ik had nog niet geslapen die nacht. 's Middags heb ik het meest avontuurlijke motortochtje ooit gemaakt. Door het geweldige vulkaarlandschap door het zand en onverharde paden. Dacht eerst dit is een ontzettend stom idee, maar het was in ieder geval niet saai.

Op een of andere manier had ik het voor elkaar gekregen om zonder geld te zitten in de middle of the mountains. Geen pinautomaat te bekennen en travellers checks en creditcard kon ik niet gebruiken. Het heeft me 5 uren gekost om even op en neer de dichtstbijzijnde stad om te pinnen. Ook weer een avontuur, in de 'Bemo', het busje, normaal voor 11 personen wisten ze maximaal 25 personen te vervoeren. Twee hingen buiten de bus en de rest opgestapeld in de bus. Heb de vulkaan nog beklommen en de vulkanen zijn er allemaal erg actief, er komt steeds rook uit de kraters. Ben te paard terug gegaan en de gids vroeg of ik snel of langzaam wilde. Ik ging in galop over de zwarte zandvlakte en mijn gids probeerde mee te rennen. Ik zat te schateren van het lachen op mijn paardje.

In centraal Java heb ik een stad genaamd Yogjakarta bezocht. Vanuit daar heb ik twee tempels bezocht, Borobudur en Prambanan. Supergroot en erg indrukwekken. Vervolgens nog het paleis van de sultan bezocht (wist je dat sultan nr 7 maar liefst 20 vrouwen had? en iets van 60 of 70 kinderen en sultan nr 9 een nationale held is ivm de onafhankelijkheid van Indonesië). Ik zat in het rustige gedeelte van de stad en heb een motor gehuurd zodat ik op en neer het centrum kon. Het eerste uur dacht ik weer, dit is ontzettend stom ik moet terug. De stad was megadruk en de verkeersregels zijn nogal anders. Ik was hopeloos verdwaald en net toen ik het hotel terug had gevonden begon ik het leuk te vinden.

Ben 's nachts met de trein naar Jakarta gegaan en was weer eens de enige toerist. De treinrit was erg maf, iedere minuut kwamen minstens 10 mensen voorbij om koffie, nasi, kranten etc. te verkopen. Ze zongen er bijna over en het zit nu nog in mijn hoofd. Ik ben een dag in Jakarta geweest en dit was wederom een bijzondere ervaring. Ben naar het oude centrum Batavia gegaan, dit is het oude Nederlandse gedeelte. Daarnaast nog de oude haven bezocht waar allemaal grote houten zeilschepen liggen. Had mijn camera helaas niet megenomen omdat ik ervan overtuigd was dat ik beroofd zou worden. Tijdens mijn boottochtje door de haven voelde ik me net de koningin, iedereen riep en zwaaide naar me; ik terugzwaaien vanuit het bootje net als de koningin. Ben zelfs nog op een grote boot geweest, geweldig.

Het Indonesië avontuur zit erop en een paar dagen geleden ben ik naar Singapore gevlogen. Dit was zo anders, er waren verkeerslichten om over te steken waarbij zelfs aan staat gegeven hoeveel tijd je hebt. In Jakarta waagde je je leven als je over wilde steken en zonder hulp had ik daar nu nog gestaan... Verder heb ik nog nooit zoveel winkelcentra en zo groot gezien als daar. Ben vandaag met de bus naar Maleisië gegaan en dit is net Frankrijk, allemaal grote tolwegen en aan de zijkant aangepland bos. Toch begint het hier nu ook wel weer leuk te worden volgens mij, ik kom in ieder geval weer meer toeristen tegen. Ik zal nu opschieten over een halfuur wordt er een excursie naar de nightmarket van Chinatown georganiseerd! Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, zal proberen ff wat vaker te schrijven.

Veel liefs,
Tjally

  • 11 April 2004 - 12:25

    Mem:

    het is maar goed dat wij achteraf altijd horen wat je allemaal uitspookt Tjally. maar wel knap dat je je zo red hoor!

  • 11 April 2004 - 12:56

    Jolanda:

    Wat een spannende en mooie avonturen Tjal, groot gelijk dat je daar nog wil blijven. Veel plezier en een dikke knuffel van mij!

  • 11 April 2004 - 13:39

    Tsjikke:

    Super gaaf al die verhalen tjal! Geweldig!!
    x Tsjikke

  • 11 April 2004 - 14:27

    Hendrik:

    Heey Tjally,
    Ik ken je niet maar kwam per toeval jou leuke site tegen... T lijkt me leuk dat als je weer terug komt...eens met je te kletsen...Misschien als je tijd hebt kun je me eens mailen. (hendrikterpstra@hotmail.com) Fijne reis en geniet er van. Groeten hendrik

  • 11 April 2004 - 17:51

    Karin:

    de reactie van je moeder zegt genoeg, dat vraag ik me al steeds af als ik iets lees, wat je moeder er van vindt... tot mails!

  • 12 April 2004 - 14:34

    Elja:

    Na even van het lente-zonnetje te hebben genoten (!) was ik benieuwd of jij je belevenissen weer op "papier" had gezet, en ja hoor,weer een avontuur om even voor te gaan zitten en méé te genieten. Hartstikke leuk geschreven, Tjally!
    Veel plezier! gr.Elja

  • 14 April 2004 - 17:25

    Yke:

    He lieve zus,

    vind je verhalen echt geweldig, maar ze zijn zo ontzettend lang... Doe het dus maar in etappes ;-)

    Veel plezier nog schat!

    Dikke tut, je broer

  • 15 April 2004 - 14:14

    Ines:

    Ongelovelijk, bij elk verhaal denk ik wat een super stoere meid!
    Je hebt wel wat los gemaakt, heb de reisgidsen van Bali al in huis!

  • 16 April 2004 - 05:38

    Tilly & Marloes:

    Jammer dat wij geen ticket naar Indonesie hebben geboekt zeg! Klinkt allemaal super, zeker nu we hier aan het fruitplukken zijn! Heel veel plezier nog daar, Maleisie zal vast wel ook heel leuk worden! Groetjes vanuit Australie!

  • 17 April 2004 - 15:14

    Tjally:

    Hé hallo! Mijn fotocapaciteit is uitgebreid en dus nieuwe foto's... Nog steeds alles goed hier in Maleisië, morgen de jungle in. Wordt vervolgt...
    xxx

  • 19 April 2004 - 06:30

    Nanda:

    Superleuk om weer eens wat foto's te zien. Ik ben blij dat alles nog steeds goed met je gaat en nog heel veel plezier toegewenst de komende tijd. Veel liefs nanda

  • 21 April 2004 - 18:43

    Marco:

    Tjal, zeg maar tegen hendrik dat ik eerst met je naar de kroeg wil om bij te praten om al de avonturen te horen, en dat hij dan pas aan de beurt is.
    en mem hoekstra, ik denk net als jou, maar goed dat we niet van te voren weten wat ze allemaal uitspookt, super stoer maar veel te eng,
    tjal, nog veel reis plezier en tot snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tjally

De titel klopt natuurlijk niet meer, want inmiddels reis ik niet meer alleen maar met het hele gezin. Dit jaar gaan we backpacken in Thailand.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 46890

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Backpacken in Thailand

27 April 2012 - 18 Mei 2012

West Amerika

04 Oktober 2003 - 01 Maart 2008

Wereldreis

Landen bezocht: